30 ene. 2012

La Casa del Misteri


Proposta
    Proposar als alumnes la producció d’un text que partirà de la base teòrica dels diferents models textuals. El model textual elegit ha estat el literari, en concret, la poesia. La proposta suposarà el seguiment del procés lector i escriptor.
Presentaré als alumnes un conte en vers i farem un diàleg al respecte, a partir del qual anirem descobrint una part del llibre. A més he preparat unes titelles relacionades amb el conte per a que els alumnes tinguin una motivació i disfrutin. No acabarem de llegir el llibre ja que això quedarà a decisió dels alumnes, que el tenen disponible a la biblioteca del centre. Després mostraré models d’altres poemes de mateixa temàtica i farem una lectura col•lectiva d’alguns per finalment  inventar els nostres propis poemes sobre monstres.




Procés

1.    SELECCIÓ DEL CONTE  POÈTIC QUE ES LLEGIRÀ.
              A.    La casa del misteri (Recursos 1)
              B.    L’any Tirurany  (Recursos 2)


Primera sessió
2.    OBSERVACIÓ DEL CONTE “La casa del misteri”.
  •             A.    Observació de la portada. Què veiem a la portada? Perquè fa por? Qui viurà dins la casa?
  •             B.    Lectura de la primera estrofa (Recursos 3). Quins monstres coneixem?
  •             C.    Presentació del conte amb titelles. (Recursos 4) Com són físicament aquests monstres? D’on els coneixem?
  •             D.    Lectura d’estrofes a les quals els hi falten les paraules que rimen i que omplim de forma col•lectiva (Recursos 5). Quina paraula rima amb quina altra? Quins noms podem dir que rimin a l’estrofa? Relacionam els noms dels monstres amb l’estrofa que pertoca.


Segona sessió
3.    LECTURA DE POESIES EN RELACIÓ (Presentació de models)
  •             A.    Lectura col•lectiva d’un parell de poesies del llibre “L’any Tirurany” que tracten de monstres. Cada nin una estrofa i tots junts llegim amb ritme. (Recursos 6)
4.    RECAPITULACIÓNS
  •              A.    Ens fixam en les rimes, els versos, les estrofes, el que anam fent... Quines paraules rimen entre elles?
  •              B.    De les poesies de l’any Tirurany subrratllam cada parella de rimes del mateix color.
  •              C.    Copiar les dues poesies proposades del llibre “L’any Tirurany” al quadern (proposta de la mestra tutora).


Tercera i quarta sessió
5.    TASQUES D’ESCRIPTURA:
  •             A.    Explicitar consigna, condicions d’escriptura, objectius... Ara inventarem poesies, primer pensarem tipus de monstres que coneixem i farem un llistat, els hi posarem nom i després pensarem paraules que rimin amb els noms que hem elegit.
  •             B.    Dialogam i escrivim un guió amb idees:
1.    Llistat de monstres que els alumnes coneixen i invenció de noms. Votam uns 5 ó 6 noms, els que
       més agradin a sa classe.
2.    Llistat de paraules que rimin amb els noms que hem seleccionat.
3.    Elegim cinc monstres.
  •               C.   Elaboració col•lectiva de poemes de dos versos amb els monstres. Els nins proposen idees i anam redactant en brut ses idees que sorgeixen en forma de frases.
  •               D.    Lectura i repàs individual i col•lectiu, correcció de borradors: alumnes i mestre.
  •               E.    Cada alumne elegeix un poema, el passa a net i fa un dibuix.


Recursos



No hay comentarios:

Publicar un comentario